Riistapellot kylvetty!

Jäsenten tekeminä on nyt kylvetty riistapellot ainakin Pusan, Soppolan, Anttilan, Pökkölän ja useampi pelto Myllyperälle. Peltoihin kylvettiin riistaseiementä, rehukaalia ja kauraa.

Lisäksi usea maanviljelijä on tehnyt useiden hehtaarien riistapeltoja!

Kiitos riistapeltojen tekijöille ja talkoolaisille!

Pökkölän riistapellon muokkaus ja kylvö 25.6.2020

Kanu-loukku jäsenten käytössä!

Pienpetopyynnin edistämiseksi seuralle on hankittu kanu-loukku ja se on jäsenten varattavissa Timo Ruokkeiselta p./WA +358443762951.

A-aitojen valmistama kanu-loukku

Aika tarkistaa ja uusia nuolukivet!

Riistanhoitosuunnitelman mukaan on varattu 31:lle nuolukivipaikalle uudet suolakivet. Nuolukivet ovat vakiintuneissa paikoissa ja ne kattavat tasaisesti koko alueen. Nuolukivet on merkitty UltraComin hirvikartaan RMS1 ja lisätietoja saat Antti Moksuselta, Marko Aaltoselta ja Veijo Pessiltä.

Uuden kiven perustaminen vaatii aina maanomistajan luvan ja kannattaa olla yhteydessä yllä mainittuihin henkilöihin ennen uuden kiven perustamista. Kiveä ei kannata viedä satunnaisesti yhtä vuotta varten, vaan tässäkin tapauksessa pitkäjänteinen toiminta on parasta.

Nimetyt vastuuhenkilöt voivat hakea suolakivet Leinosen vasemmanpuoleisen parkkipaikan roskalavan vierestä. Lisätietoja saat Leevi Leinoselta p. 0445762310.

Ruuttulammin kivestä pitää huolta Pekka M.

Pihojen taisto lintutapahtuma 9.5.2020

Koronaepidemian aiheuttaman poikkeustilanteen takia perinteinen Tornien taisto on peruttu tältä keväältä. Sen sijasta järjestetään leikkimielinen Pihojen taisto lauantaina 9.5. kello 5–13. Tapahtumaan voi osallistua kuka tahansa yksin tai muiden samassa taloudessa asuvien kanssa. Tapahtuma on maksuton, eikä ennakkoilmoittautumista tarvita.

Pihojen taiston tapaan lasketaan, kuinka monta lajia omasta pihasta valitussa pisteessä havaitaan tapahtuman aikana. Kyseessä ei kuitenkaan ole kilpailu, vaan tarkoitus on löytää lähiluonto ja huomata, mitä kaikkea voi nähdä lähtemättä mihinkään. Koko kahdeksantuntista tapahtuma-aikaa ei tarvitse käyttää havainnointiin.

Pihojen taistolla halutaan levittää hyvää mieltä järjestämällä mukava lintupäivä kaikille linnuista ja luonnosta kiinnostuneille. Kaikkien osallistujien kesken arvotaan kirjapalkintoja.

Tapahtuman järjestää BirdLife Suomi ry. Lisätietoja  https://www.birdlife.fi/tapahtumat/pihojen-taisto/

Alla säännöt ja lajiluettelo systemaattisessa- ja aakkosjärjsetyksessä.

Ruoveden RHY on julistanut kilpailun ja palkita nuoren metsästäjän ja pienpetopyytäjän v. 2020!

RHY kannustaa Ruoveden metsästysseuroja ja -seurueita osallistumaan nuori metsästäjä ja pienpetojen pyyntikilpailuun. Tutustu alla liitteenä oleviin sääntöihin ja osallistu kilpailuun ja pidä kirjaa saaliista, vaikka Oma riistassa.

Riistanhoitoyhdistyksen nuori metsästäjä ja pienpetokilpailun säännöt

Riistakolmion lumijälkilaskenta on suoritettu 7.3.2020 9 hengen voimin kauniissa säässä.

Laskenta suoritettiin kuudessa lohkossa ja yhdelle laskijalle tuli n. 2 km kävelymatka.

Laskijoina toimivat: Heikki K, Taisto K, Pekka A, Jouni H, Sakari H, Marko A ja Veijo P. Vesa keitti kahvit ja Antti M:lla kuljetuskalusto paikalla. Kiitos laskijoille ja kahvinkeittäjälle.

Jälkiä havaittiin jäniksistä, ketuista, supeista, kärpästä, oravista, kauriista, peurasta ja hirvestä. Näköhavainnot tehtiin kahdesta teerestä ja yhdestä korpista. Tulokset tallennettiin oma.riistakolmiot.fi sivustolle.

Esimerkkinä on Heikki K:lan havaintokartta ja kirjauslomake väliltä Humula - Ansanjärvi. Tällä osuudella jälkiä löytyi tasaiseen välein 14 eri kohdasta oravasta hirveen.

Lumijälkilaskennan 2020 tulos väliltä Humula - Ansanjärvi

Riistakolmion jälkilaskenta-aikaa jatkettu 15.3.2020 saakka.

Laskenta tehdään heti kun lumitilanne sen sallii. Ilmoittaudu Veijolle!