Vuosi 2020

Riistakolmion kesälaskenta suoritettiin la 25.7.2020 kahdeksan miehen voimin!

Keli oli pilvinen ja edellisen päivän sateen jäljeltä märkä, heikko tuuli, +14 C. Laskennan piiriin kuului kaikki metsäkanalinnut, metso, teeri, pyy ja riekko sekä metsäjänis ja lehtokurppa. Lisäksi kaikki karhua koskevat havainnot: näköhavainnot, jäljet, jätökset, kynsimiset jne.

Laskennan tulos oli varsin heikko!? Koko 12 km pitkällä ja 60 m leveällä laskentalinjalla havaittiin vain yksi naaras teeri ilman poikasia ja kaksi pyytä. Viime vuonna tulos oli myös heikko, mutta silloin vaivasi helle. Nyt sään puolesta oli aika ihanteellinen laskentailma. Tämä heinäkuun loppu - elokuun alku on varmaankin liian aikainen vaihe suorittaa laskenta, poikaset lentävät vasta räpiköiden ja poikueet pysyttelevät mieluummin varvikossa. Muutenkin lintujen sulkasato on loppusuoralla. Tämä liian aikainen laskenta-aika ei anna oikeaa tulosta. Tuntuu, että aamuvarhaisella autolla ajaen metsäteitä lintuja näkee enemmän kuin tällä kolmiolaskennalla.

Jotakin toivoa poikueista kuitenkin on, koska edellisiltä päiviltä oli autolla ajaen havaittu teeri- ja metsopoikueita.

Laskennassa nähtiin yhdet vanhemmat karhun jäljet ja tämän kesän hirven jälkiä nähtiin runsaasti jokaisella kolmion siivulla.

Laskennan tuloksia voit seurata riistakolmiot.fi sivustoilta.

Kolmiolaskijat lähdössä majalta 25.7.2020. Vasemmalta Pekka Moskari, Veijo Pessi, Jouni Hassinen, Antti Häkli, Pekka Aalto, Taisto Kekki, Taiston takana Hannu Salonen ja Matti Pulakka. Vesa Leinonen keitti kahvit ja Antti Moksunen oli paikalla valmiina siirtämään porukoita.

Riistakolmion kesälaskenta tehdään la 25.7. alk. klo 9.00.

Kokoontuminen Kalettoman majalla klo 9.00 (Parosperäntie 533). Laskentalinjan kävelymatkat ovat 2-4 km, joilla havainnoidaan linnut ja nisäkkäät.

Kesälaskennan tulosten perusteella Luke ja Riistakeskus päättää kanalintujen metsästysajoista ja -rajoituksista.

Laskentaan ovat tervetulleita kaikki riistalaskennasta kiinnostuneet: nuoriso, perheet, lintuharrastajat, suunnistajat, naapuriseurojen jäsenet... Seuran jäsenet toimivat kunkin ryhmän vetäjinä ja oppaina.

Sään mukainen varustus, omat eväät ja juomat mukaan.

Voit ilmoittautua ennakkoon veijo.pessi@gmail.com tai WA, puh. +358 50 309 0321. Voit tulla paikallle myös ilman enneakkoilmoittautmista, kyllä metsään mahtuu!

Riistakolmiolaskentaan voit tutustua ennakkoon riistakolmiot.fi sivustolla.

Riistakolmion kesälaskenta 2020 riistakolmiot.fi

Riistakolmion jälkilaskenta tuloksia nähtävillä!

Käykää katsomassa tulokset riistakolmiot.fi tai tästä linkistä https://www.riistakolmiot.fi/raportit/talvi-2020/ . Sieltä voitte katsoa esim. lumijälki-indeksejä ja tiheyskarttoja.

Riistakolmion lumijälkilaskenta on suoritettu 7.3.2020 9 hengen voimin kauniissa säässä.

Laskenta suoritettiin kuudessa lohkossa ja yhdelle laskijalle tuli n. 2 km kävelymatka.

Laskijoina toimivat: Heikki K, Taisto K, Pekka A, Jouni H, Sakari H, Marko A ja Veijo P. Vesa keitti kahvit ja Antti M:lla kuljetuskalusto paikalla. Kiitos laskijoille ja kahvinkeittäjälle.

Jälkiä havaittiin jäniksistä, ketuista, supeista, kärpästä, oravista, kauriista, peurasta ja hirvestä. Näköhavainnot tehtiin kahdesta teerestä ja yhdestä korpista. Tulokset tallennettiin oma.riistakolmiot.fi sivustolle.

Esimerkkinä on Heikki K:lan havaintokartta ja kirjauslomake väliltä Humula - Ansanjärvi. Tällä osuudella jälkiä löytyi tasaiseen välein 14 eri kohdasta oravasta hirveen.

Lumijälkilaskennan 2020 tulos väliltä Humula - Ansanjärvi

Riistakolmion jälkilaskenta 15.1.-28.2.2020.

RMS:n jälkilaskenta hiihdetään tai kävellään heti kun olosuhteet sen sallivat eli lunta on tultava ja laskenta voidaan tehdä 1-2 vuorokauden kuluttua, kun uutta lunta on satanut riittävästi.

Laskentaan tarvitaan vähintään 3 henkeä (3x4km) ja metsään kyllä mahtuu ja mitä useampi henkilö, sen lyhyemmät matkat. Jos saadaan kasaan 12 hiihtäjää / kävelijää, niin matka on 2km pareittain.

Mukaan omat eväät ja kompassi ellei ole gps -karttaa.

Ilmoittaudu Veijolle veijo.pessi@gmail.com WhatsApp +358503090321 tai soita.

Voit kutsua mukaan myös muita luontoharrastajia ja erityisesti nuoriso mukaan. Samoin naapuriseurojen jäsenet ovat tervetulleita.

Tämä on mukavaa hommaa edistää riistatutkimusta!

Lunta odotellessa!

Tervetuloa Veijo

Riistakolmiosta saat lisätietoja: riistakolmiot@luke.fi

RMS riistakolmio 2080 Humula-Ahvenlampi-Soppola-Humula

Riistakolmion jälkilaskenta-aikaa jatkettu 15.3.2020 saakka.

Laskenta tehdään heti kun lumitilanne sen sallii. Ilmoittaudu Veijolle!