Vuosi 2019

Riistakolmio 2019 talvilaskenta lähestyy ja lumijäljet lasketaan riistakolmioilla Etelä- ja Keski-Suomessa 15.1.–28.2.2019.

Veijo pyytää mukaan hiihtäjiä laskemaan kolmion ja laskijoita tarvitaan vähintään 3 kpl ja jokaiselle tulee silloin 4 km hiihto-osuus. RMS:n kolmio on no 2080, Humula – Ahvenlammi – Soppola – Humula. Ilmoittaudu Veijolle halukkuudestasi hiihtolaskijaksi. Tässä linkki Riistakolmiot.fi -> Raportit / Omat raportit / Lajikehitys (Grafiikka), valitse alueeksi Pohjois-Häme, niin näet, ette esim. teeren tiheys on pienentynyt 2017 -> 2018 5.3 yksilöstä 3.8 yksilöön / km2. Tässä linkki: https://www.riistakolmiot.fi/lajikehitys-grafiikka

Riistakolmioiden kesälaskenta aika on 27.7.–11.8.2019.

(RMS:n laskenta suoritetaan la 27.7. kokoontuminen majalla klo 9.00. peruttu)

Riistakolmion kesälaskenta joudutaan siirtämään helteen takia (sääennuste +31) viikolla eteenpäin eli la 27.7. ilmoitettu laskenta perutaan ja uusi laskentapäivä on la 3.8. klo 9.00. Kokoontuminen Kalettoman majalla.

Riistakolmion pituus on 12 km ja jokaisen sivun pituus on 4 km. RMS:n kolmio no 2080 kulkee reittiä Humula - Ahvenlampi - Soppola - Humula ja autolla päästään mukavasti lähelle sivujen aloituspisteitä.

Laskijoita tarvitaan vähintään kolme kolmen hengen ryhmää eli 9 henkeä, jollin jokaiselle ryhmälle tulee käveltävää n. 4 km. Metsään kyllä mahtuu enemmänkin laskijoita, jolloin käveltävä matka lyhenee.

Ilmoittaudu laskijaksi Veijolle, veijo.pessi@gmail.com p. 0503090321.

Ota nuorisoa mukaan laskijaksi, myös muiden metsästysseurojen jäsenet ja kaikki asiasta kiinnostuneet ovat tervetulleita mukaan ja tutustumaan riistalaskentaan!

Lisätietoja laskennasta riistakolmiot.fi

Talvilaskennassa 2019 tehdyt jälkihavaintopisteet

Riistakolmion kesälaskennan 2019 tulokset

RMS:n riistakolmio laskettiin la 3.8. 9 hengen voimin. Laskentaa jouduttiin siirtämään viikolla eteenpäin kovan helteen takia ja kun laskenta suoritettiin 3.8. maasto oli erittäin kuiva ja takana oli monen viikon satamaton jakso ja laskennan tulos oli erittäin huono. Linnut olivat piilossa ilmeisesti kosteikkojen reunoilla tai sitten niitä on erittäin vähän. Laskennassa 12 km matkalla havaittiin vain 3 yksinäistä pyytä ja yksi jänis!

Kiitos laskijoille! Jounille, Karille, Heikille, Leeville, Timolle, Airalle, Markolle, Tapanille ja Veijolle.

Kesälaskennan valtakunnalliset tulokset näet riistakolmiot.fi -> Raportit -> Omat raportit tai tästä linkistä https://www.riistakolmiot.fi/taulukkoraportti/ . Muista valita aina alue esim. Pohjois-Häme ja päivitä.

Pohjois-Hämeen ja Ruoveden RHY:n kanalintujen tilanne ei näytä yhtä pahalta, kuin meidän laskema kolmio ja metson, teeren ja pyyn kannat eivät ole romahtaneet ja ne ovat pysyneet vakaina alhaisella tasolla vuodesta 2015 lähtien ja havaittavissa pientä kehitystä vuoteen 2018 verrattuna. Ruoveden tiheydet yksilöä / km2 -> metso 4,2, teeri 6,2 ja pyy 9,3. Tiheydet tuntuvat varsin korkeilta ja tuntuu, että niissä on tilastonikkareiden erinlaisia tasoituskertoimia.

MMM esittää lausunnossaan metson, teeren ja pyyn metsästysajaksi Ruovedelle 10.9. -10.11, mutta tämä on vielä lausuntokierroksella 23.8. saakka.

Vaikka P-H:n luvut näyttävät jonkinlaisilta, niin pyydän RSM:n jäseniltä suurata harkintaa kannattaako metsälintuja ampua ollenkaan ja sinä, joka olet jo joskus ampunut kanalinnun, niin eiköhän se riitä tälle syksylle metsästysmuistoksi eli "jyvälle saa ottaa, mutta kannattaa jättää laukaisematta."

Kertokaa johtokunnan jäsenille kanalintujen havaintojen määrästä!